Cornelis Kievit – kunstenaar tijdens oorlogsjaren

0 comments

Museum Boijmans van Beuningen lanceert dit najaar het grote onderzoeksproject Kunst tussen de ruïnes. Het project laat zien hoe groot de kunstwereld in Rotterdam was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een van die kunstenaars is Cornelis Kievit (1916 – 1966), een naam die een speciale betekenis voor ons heeft. Het is de opa waar we gezien zijn bijzondere talent veel bewondering voor hebben en die we graag hadden gekend. Iedere keer worden we verrast door nieuwe ontdekkingen waarvan we niet of maar gedeeltelijk op de hoogte waren.

Een impressie
Opa woont zijn hele leven in Rotterdam en wordt daarom van heel dichtbij geconfronteerd met de gevolgen van het bombardement op 14 mei 1940 op de binnenstad van Rotterdam.  In plaats dat deze tragische gebeurtenis leidt tot een stagnatie in zijn creativiteit, is dit juist aanleiding tot een toename ervan. In deze periode verkoopt hij dan ook tijdens tentoonstellingen in Museum Boijmans verschillende werken.

Ommekeer
Op 10 november 1944 worden 52000 mannen uit Schiedam en Rotterdam bij een razzia opgehaald en voor dwangarbeid naar Duitsland getransporteerd. Opa is één van hen. Boijmans directeur Hannema probeert bij de Beauftragte Karl Völckers het voor elkaar te krijgen dat hij voor een paar maanden wordt vrijgelaten. “Zijn vrouw is namelijk zwanger en er zijn medische aanwijzingen dat de bevalling heel zwaar kan worden”, zo schrijft hij. Dit verzoek wordt niet ingewilligd. Rond februari 1945 lukt het opa gelukkig om te ontsnappen uit de barre omstandigheden in het werkkamp en met behulp van Canadese soldaten te vluchten naar de grens. Tot de bevrijding van Rotterdam in mei 1945 duikt hij onder in Heeze (Noord-Brabant). Het verblijf in het werkkamp heeft echter zijn sporen nagelaten en zorgt voor nierfalen dat na een lang ziekbed uiteindelijk leidt tot een vroegtijdige dood.

Erfenis
Opa was als geen ander in staat om met verschillende technieken en kleuren hetzelfde onderwerp op totaal verschillende manieren weer te geven.

Hij heeft bijvoorbeeld meerdere kunstwerken gemaakt met als titel “interieur”. Hij gebruikte daarbij iedere keer hetzelfde stilleven als basis voor zijn werk, maar door verschillend gebruik van techniek, kleur (ongetwijfeld ook beïnvloed door lichtinval) en compositie was het resultaat telkens verschillend.

Aangezien interieur design gebruik maakt van dezelfde elementen is deze gave, behalve een enorme inspiratiebron, een erfenis die  heel goed van pas komt!

Bronvermelding: Tussen Kunst en Ruïnes – Museum Boijmans

Avatar for Donna en Fébe

Author: Donna en Fébe

Previous post